THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Zpočátku nic nenasvědčovalo tomu, že tenhle večer bude výjimečný, snad jen Dalasovo: na tenhle koncert se po dlouhé době zase těším, bylo jakousi věštbou extatického zážitku, který pro nás ten večer namíchali triprockoví šamani z Nizozemí. Dvě piva a večeře nás nakonec stály skoro celé ENDLESS, což jsem vzhledem k těm pěti minutám, které jsme slyšeli, od plic zhodnotil několika nepříliš éterickými slůvky. Naštěstí tu byl poctivý a dochvilný kolega Thorn, který nabídl pomoc, čímž mu děkujeme a stydíme se, červenáme.
Presne o siedmej spustili s trochou trémy „akustickí“ Endless, doplnení o Hanele S.S.O.G.E, ex-Forgotten Silence) a saxofonistu Nikosa z mainstreamového KRYŠTOFa. Prekvapil ma hlavne fakt, že „akustický“ v prípade ENDLESS znamenalo (okrem hosťov) „iba“ vysadenie efektov a užívanie výhradne čistého spevu -- viac na spôsob aktuálnej dosky OPETH; ako čistého unplugged.
ENDLESS tak občas pôsobili ako výkonný voz so zatiahnutou ručnou brzdou... Každopádne potenciál takéhoto repertoáru je veľký -- v silných pasážach so saxíkom stačilo zavrieť oči a už som bol kdesi na letnej lúke, vyvalený pod pražiacim slnkom -- skrátka príjemná, pozvoľne plynúca pohoda. Nedostatok času na naskúšanie, zohratie a dôkladnejšie prearanžovanie skladieb (hralo sa z progressovejšej novinky aj z priamočiarejšieho „Vital #1“ ukázalo, že ENDLESS ešte rezervy majú, a bola by škoda nepokúsiť sa ich využiť.
Pauza mezi poloakustickými ENDLESS a nakonec zcela elektrifikovanými THE GATHERING – tady mi trochu unikl smysl reklamního sloganu koncertu – byla krátká a úvod hlavního setu byl pro mě tak nějak náhlý, nečekaný. První tři písně jsem se věnoval zvěčňování reality v nepříliš kvalitní digitální nápodobu, a tak jsem jen stěží mohl povrchním poslechem podstoupit inicializaci před velkým rituálem. Jenže ona si mě hudba našla sama, a tak po chvíli frenetického šmejdění jsem náhle stanul a jako v hypnóze začal podléhat sladkému zaříkávání Anneke Van Giersbergen. THE GATHERING již dávno nejsou hledači. Našli. Našli svůj tón, svoje směřování, dozráli a stejně jako dozrála jejich hudba, dozrála i jejich zpěvačka. Už to není ta roztomilá dívčinka s extravagantním účesem, jaký byl k vidění před pěti lety, kdy experiment „How To Measure A Planet“ dokázal přilákat pouze hrstku diváků. Před námi stanula sebevědomá žena, která všemi aspekty splňuje anglické slovo „mature“. Dívčí křehkost prosvítá sice dál z jejího hlasu i rozkošných úsměvů, kterými častuje publikum, leč mým hlavním dojmem byla právě vyzrálost a jistota. A stejně jako s Anneke má se to i s celými THE GATHERING. Natřískaný a od první chvíle nadšeně souznící sál našel na pódiu famózně vyhranou a sebejistou kapelu s tak jasnou a uhrančivou tváří, že vzájemné jiskření bylo na mou duši cítit.
Holandská pětice byla nucena vyměnit ostříleného basáka Huga Prinsena Geerlingse za novou tvář a soudě dle ohlasu publika, měnila dobře. Inu aby ne, vždyť nová vládkyně čtyř strun Marjolein Kooijmans byla sličná a z hlediska audiovizuálního věru přínosná. Leč marná sláva – hlavní pozornost strhuje Anneke, tak vstřícná, přátelská a otevřená, že jí není ani zapotřebí velkých slov. Komunikace s publikem probíhá skrze texty, skrze melodie, není třeba deklamovat velkohubé fráze o tom, že jsme nejlepší publikum ve vesmíru a že jsme všichni bratři a podobně. Kde je skutečné souznění, není třeba póz. A tak triprockoví šamani lovili ve svém bohatém váčku ty nejlepší bylinky z poslední řadovky „Souvenirs“ (ta byla hlavním zdrojem pro playlist), dostalo se i na přelomové „How To Measure A Planet“ („Travel“, „Red Is A Slow Colour“, „The Big Sleep“ a „Marooned“) a trochu prachem zafoukané „if_then_else“ a snad i na další desky, ale musím se přiznat – nevnímal jsem skladby. Nehledal jména. Nepátral v paměti. Stál jsem s očima slastně přivřenýma a koupal se v příboji tónů, které omývaly mou duši od všech svinstev venkovního světa. Ten přestal existovat. Byl jen ten sál, dva a na pódiu ONI. S nenápadným klávesákem Frankem Boeijenem, precizním bubeníkem Hansem Ruttenem a především nenápadnou šedou myškou – René Ruttenem. Kolik znamená tenhle člověk pro THE GATHERING! Je to kytarista introvert, brilantní muzikant s vizáží učitele ze základní školy. Se svojí kytarou působí tak nějak zranitelně, ale jeho hra je společně s plochami kláves a Annečinými vokálními linkami kvintesencí triprockové duše kapely. A že stále ještě dokáže řádně potrápit struny dokázal René zejména v improvizované noisové vložce v „Black Light District“, ale hlavní slovo má jeho práce s efekty a subtilními melodickými motivy, které se nikam netlačí, nijak nestaví na odiv, ale o to působivěji dopadají na duši…Hudba THE GATHERING není oslavou instrumentální dovednosti, složitých kompozic a muzikálního stavění se na odiv, je to intimní a otevřená komunikace na rovině emocí. A jako taková je mnohem působivější a sdělnější.
Nechtěl jsem, aby ten krásný hudební exkurz skončil, líbilo se mi stát jen tak napospas emocím, ale jak to v Akropoli chodí, půl desáté a closing time (tentokrát se to o nějakých 10 minut natáhlo, ale co je pár minut proti věčnosti, že). Bloudil jsem chvilku jako v mrákotách po Akropoli, chválil a vydýchával. Echo toho překrásného večera ještě stále rezonuje kdesi uvnitř a doufám, že ještě dlouho rezonovat bude. Co si přát závěrem? Víc takových, jako jsou THE GATHERING. Víc takových, kteří dělají hudbu srdcem. Hudbu pro duši. Kdo tam nebyl, prohloupil. Krutě prohloupil.
Autoři: Thorn (ENDLESS), Marigold (THE GATHERING)
Fotogalerie: Thorn
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.